woensdag 21 mei 2008

Historie & Kwaliteit - Stillevens

Voor de moduleopdracht Historie & Kwaliteit ga ik een kleine serie stillevens maken geïnspireerd op en in de sfeer van Eberhard Grames. Deze Duitse fotograaf verzamelt dode er versleten dingen die hij op zijn wandelingen langs de Bretonse kust vindt. Daarmee bouwt hij stillevens die hij fotografeert met een 8x10 inch technische camera.
Zover wil ik niet gaan, maar deze module leent zich natuurlijk wel hel goed om mijn 'nieuwe' Linhof Technika te leren kennen! Ik zal de foto's dan ook op middenformaat film maken en deze eventueel digitaal verder bewerken.

Een serie 'Te land, ter zee en in de lucht' geeft drie foto's. Dankzij Patricia en Mick heb ik de beschikking over een aantal interessante rekwisieten, die ik kan combineren. De essentie is natuurlijk om daarvan een evenwichtige compositie te maken!

Foto 'Te land':

Bij nader inzien vind ik de achtergrond te onrustig, zowel de muziek als het hout is te veel. Misschien ook de schuine lijnen? Deze had ik juist bewust zo neer gelegd voor een dynamisch effect.
Feedback van Maurice: waarom draai je de foto niet een kwartslag? Zie hiernaast. Dit maakt het ook al veel levendiger.
Deze ga ik nog maar een keer maken...

Foto 'In de lucht':

Deze vind ik zelf een stuk beter geslaagd, maar ook hier wordt 'ie nog levendiger als hij 90 graden gedraaid wordt. Dan lijken de vlinders los te komen van de achtergrond.

Geen opmerkingen: