maandag 14 april 2008

Power of Advertising - Mobiele telefoon

De opdracht was het maken van een reclamefoto voor een mobiele telefoon of van een parfumflesje. Zoals je al aan de titel kon zien heb ik voor het mobieltje gekozen.

Het was uitdrukkelijk de bedoeling dat het een productfoto werd, maar daar zijn er zoveel van. Daarom heb ik voor een concept gekozen dat de nadruk legt op een van de secundaire functies van de mobieltjes. Vrijwel alle hebben tegenwoordig een camera en deze worden steeds beter. 3 Megapixels is geen uitzondering meer.
Het idee is dat bij een 'rode loper' evenement een groep persfotografen met dikke lenzen staat met daartussen iemand die gewoon met zijn/haar mobieltje dezelfde kwaliteit foto's maakt.
Meteen nadat het idee er was, kwam de paniek: waar haal ik een rode loper vandaan en een kudde fotografen met grote fototoestellen. En belangrijker: hoe breng je dan het mobieltje duidelijk in beeld?
De oplossing lag in het suggereren van een groep fotografen door alleen de lenzen te laten zien. De gefotografeerde sterren op de rode loper hoefden daarvoor ook niet in beeld te zijn! Toen ik kort daarna ook een reclame van Canon EF-lenzen voorbij zag komen, viel alles samen en wist ik welke sfeer de foto zou moeten hebben. Nu moest ik alleen nog uitzoeken hoe ik de lenzen bij elkaar zou kunnen plaatsen en welke belichting nodig was. De oplossing bleek eenvoudiger dan gedacht: Eén softbox van achteren met een reflectieschermpje van voren was voldoende. En de lenzen konden gewoon rechtop staan... Hier de ruwe foto na Camera Raw (en dank aan Harriët voor het lenen van haar hand!).
Vervolgens hoefde ik alleen nog de foto 90 graden te draaien en een packshot en slogan toevoegen. In het packshot zou de foto komen te staan die door de fotografengroep werd gemaakt. Op internet vond ik een geschikte (foto Albert den Iseger) via Google Images en deze zou ik fotograferen zoals 'ie op de telefoon zou staan. Nadat ik de foto eindelijk in mijn telefoon had gekregen, bleek ik deze niet beeldvullend te kunnen tonen. Dat kon wel met foto's die ik daadwerkelijk met mijn telefoon had gemaakt. Als alternatief heb ik toen maar een foto gemaakt van mijn laptopscherm, maar dat gaf een vreselijke kleurweergave die niet te herstellen was, zie de foto. Daarom het ik uiteindelijk besloten om de originele internetfoto in het packshot te monteren; Samsung doet dat immers zelf ook. Al blijf ik het jammer vinden dat het me niet is gelukt om het beeldscherm mooi te fotograferen.
Alles bij elkaar gebracht geeft het volgende beeld en daar ben ik best trots op!

Geen opmerkingen: